Dezvoltarea simturilor copilului incepe inca din pantece, urmand a se finaliza treptat in primii ani de viata. In primele sase luni creierul copilului sufera cele mai mari modificari, invatarea bazandu-se pe imitatie si curiozitatea de a cunoaste obiectele, iar odata invatata o actiune si efectele acesteia, va continua sa o repete cu o precizie foarte buna, chiar daca prima data cand a facut acelasi lucru era cu doar cateva ore in urma.

 

Cum simte copilul tau lumea pana in 6 luni?

La inceput simturile sunt diminuate, iar pentru a face diferenta intre anumiti factori de mediu acestia trebuie sa fie suficient de contrastanti, spre exemplu copilul mic p[oate face diferenta intre fierbinte si rece, dar nu intre fierbinte si cald.

 

Simturile vizuale se dezvolta treptat, la inceput vazand umbre si lumini, ca printr-o ceata deasa, ca mai apoi sa distinga culorile si chiar distanta dintre obiecte.

 

Auzul copiilor este destul de dezvoltat, putand face diferenta intre vocile cunoscute si cele straine. Ii atrag mult sunetele, pe care incep sa le imite. Mai mult, trecand de trei luni, copii incep sa raspunda sunetelor uneo voci cunoscute, vocea parintilor spre exemplu.

 

Gurita ramane sursa de baza cu ajutorul careia copiii percep lumea din jur, astfel ca, odata dobandita motricitatea, vor incerca sa cunoasca obiectele ducandu-le in gura, astfel le testeaza temperatura, duritatea, asprimea sau netezimea, gustul, mirosul etc. Un bun exercitiu pentru dezvoltarea preciziei miscarilor celor mici este sa luati diverse jucarii si sa le ascundeti partial, lasandu-l pe cel mic sa le gaseasca. Copilul va incerca sa capteze cu manutele tot ceea ce ii trezeste interesul si totodata va avea tendinta de a baga in gura ceea ce prinde.

 

Mai tarziu incepe sa prinda control asupra miscarilor capului, ridicandul si rotindul, incercand sa vada cat mai mult. Tot in aceasta perioada incepe sa se roteasca de pe burtica pe spate, actiune care ii face placere.
 

In jurul varstei de 5 luni copilul incepe sa mearga “de-a busilea”, moment in care necesita o atentie deosebita fata de diverse aciidente care se pot produce: cazaturi, fracturi, arsuri, ingerarea unor obiecte etc. Tot in aceasta perioada copilul ar trebui sa reuseasca sa-si mentina pozitia in sezut, fara a mai cadea intr-o parte.

 

In primul an de viata copilul prezinta o crestere exponentiala a simturilor, echilibrului si a creierului, astfel ca actiunile invatate in aceasta perioada si care ii fac placere le va repeta oori de cate ori va simti nevoia. Atentie la obiceiurile copilului: leganatul pe picioare, momentele in care il hraniti, obiceiuri precum sugerea degetelului mare de la mana inainte de culcare etc. In general se va debarasa cu greu de obiceiurile invatate in aceasta perioada.