Perioada prescolara corespunde celei de-a doua copilarii, respectiv perioadei de varsta cuprinsa intre 3 si 6 ani.

In ceea ce priveste dezvoltarea fizica, aceasta perioada se caracterizeaza printr-o crestere lenta in greutate si inaltime. In comparatie cu dimensiunile avute la nastere, greutatea este de 6 ori mai mare la 5 ani de cat cea avuta la nastere, iar talia se dubleaza in jurul varstei de 4 ani.


Afectiunile ce domina aceasta perioada sunt: accidentele, bolile infecto-contagioase, alergiile, reumatismul articular acut etc.

Aceasta perioada sta sub insemnul intrebarilor interminabile: “De ce?”, “Cum?”, “Cand?”, “Unde?” etc, dar parintii trebuie sa invete sa aiba rabdare cu copilul, sa-i raspunda la intrebari si sa incerce sa-l lamureasca- el nu pune intrebari ca sa-si enerveze parintii, ci din dorinta de a cunoaste cat mai multe lucruri.

La varsta de 4 ani copilul se imbraca singur fara probleme, deosebeste dosul de fata hainelor, se incheie la nasturi, fermoare, isi pune corect manusile, incepe sa manifeste gusturi pentru vestimentatie si vrea sa-si aleaga singur hainele cu care se va imbraca a doua zi. Singura problema care mai ramane de rezolvat sunt sireturile, pe care nu stie inca sa le lege- legatul sireturilor il va deprinde la 5-6 ani.

Tot la varsta de 4 ani copilul mananca singur fara probleme, folosind tacamurile, dar inca se mai fastaceste si poate sa verse mancarea.

Inca de la 3 ani incepe sa se dezvolte latura artistica, copilul incepe sa deseneze, sa coloreze, dandu-le desenelor diferite semnificatii.

La 4-5 ani, prescolarul alearga, sare, danseaza dupa muzica, se catara, coboara scarile alternativ, ca adultii, inoata, se joaca cu mingea etc. Spre sfarsitul acestei perioade, copilul incepe sa-si ajute mama la treburile casnice si sa capete mici responsabilitati.

Dezvoltarea intelectuala, psihica si sociala a copilului depinde in mare masura de modul in care adultul stie sa-l sustina, sa-l ajute si sa-l educe, deoarece aptitudinile dobandite in aceasta perioada contribuie la pregatirea temeinica pentru scolarizare a copilului prescolar.

 

Un articol de Simona Prodanoiu