Prin folosirea metodelor de invatare a educatiei copilului, acesta incepe sa realizeze ca exista o legatura intre modul in care se comporta si consecintele si urmarile ce rezulta in urma comportamentului.

Sistemul recompenselor si al pedepselor determina copilul sa devina oarecum dependent de laudele sau mustrarile pe care le primeste din partea familiei. Se creeaza astfel o atmosfera de conditionare, copilul cautand situatiile in care a trait ceva placut si evitand situatiile neplacute.

Recompensa

Recompensa da rezultate mai bune in educatia copilului decat pedeapsa si are un efect pozitiv asupra personalitatii sale pe termen lung.


Pentru a nu cadea in capcana recompenselor, acestea trebuie oferite pentru a modela comportamentul si educatia copilului, nu pentru a-l determina in totalitate. Recompensa nu trebuie promisa inaintea desfasurarii activitatii, ci imediat dupa aceasta activitate, explicandu-i-se clar pentru ce anume este rasplatit. Este corect sa spunem copilului: “ Pentru ca ti-ai facut azi patul, mama iti daruieste o carte de povesti” , si NU : ” Daca azi iti faci patul, mama iti cumpara o carte de povesti ”.

Folosirea pe termen lung a recompenselor va conduce la adoptarea unui comportament corect al copilului doar conditionat (“ Ce primesc daca fac asta?”).

Mult mai recomandate decat recompensele materiale sunt lauda si incurajarea, deoarece copiii se simt bine cand intra in gratiile celor din jur si sunt laudati.

Pedeapsa

Pedeapsa nu trebuie aplicata din prima clipa. Dupa ce copilul a facut ceva rau, parintii trebuie sa-i explice acestuia ce a gresit si, in acelasi timp, sa-i spuna care era comportamentul corect in acea stituatie. De asemenea, copilul va fi atentionat ca daca fapta rea sau comportamentul inadecvat se va repeta, vor trece la aplicarea unei pedepse.