IN ACEST ARTICOL:
Organizatia Salvati Copiii Romania considera ca proiectul de lege anuntat de Ministrul Muncii, Familie si Protectiei Sociale pentru acordarea diferentiata a alocatiei de stat pentru copii, pe criteriul situatiei materiale a parintilor, incalca flagrant documentele legislative fundamentale privind protectia drepturilor copilului.

Organizatia Salvati Copiii Romania considera ca proiectul de lege anuntat de Ministrul Muncii, Familie si Protectiei Sociale pentru acordarea diferentiata a alocatiei de stat pentru copii, pe criteriul situatiei materiale a parintilor, incalca flagrant documentele legislative fundamentale privind protectia drepturilor copilului.

Aceste documente fundamentale sunt: Conventia ONU cu privire la Drepturile Copilului (devenita lege interna prin ratificare la data de 28 septembrie 1990), Constitutia Romaniei si Legea 272 din 2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului. Mai mult, declaratiile Ministrului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Mihai Seitan, ignora deciziile Curtii Constitutionale cu privire la aspecte ale acordarii alocatiei de stat pentru copii.

Reamintim faptul ca sintagma „drepturile copilului” nu are doar un caracter general, ci se refera la norme juridice specifice ce permit acordarea de beneficii concrete celor indreptatiti. Unul din aceste beneficii il reprezinta alocatia de stat pentru copii, un drept universal acordat fiecarui copil in virtutea calitatii lui de subiect de drept” declara Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.

In sustinerea acestui punct de vedere, Salvati Copiii face urmatoarele precizari:
1. Art. 2 alin. (1) al Conventiei ONU cu privire la Drepturile Copilului stabileste obligatia Statelor semnatare de a respecta si de a garanta drepturile copilului, „indiferent de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica, de nationalitate, apartenenta etnica sau originea sociala, de situatia materiala, incapacitatea fizica, de statutul la nastere sau de statutul dobandit al copilului ori al parintilor sau al reprezentantilor legali ai acestora”.
2. Art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei contine principiul egalitatii in drepturi: „Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari”. Iar art. 49 alin. (2) instituie alocatia de stat pentru copii ca forma de protectie a statului acordata tuturor copiilor (nu parintilor), fara discriminare („Statul acorda alocatii pentru copii...”). Aceste doua articole sunt complementare, art. 49 alin. (2) nu poate fi interpretat fara luarea in considerare a articolului 16 alin. (1). De altfel, prevederea constitutionala din art. 49 nu contine nici o alta conditie in afara aceleia ca beneficiarii alocatiei sa fie copii.
3. Legea 272 din 2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului reitereaza principiul nediscriminarii in garantarea drepturilor prevazute de lege tuturor copiilor. Art. 7 cuprinde, printre criteriile discriminatorii interzise de lege, „situatia materiala”, adaugand si criteriul legat de „dificultatile de formare si dezvoltare sau de alt gen ale copilului, ale parintilor ori ale altor reprezentanti legali sau de orice alta distinctie”. In acest context, afirmatia Primului Ministru Emil Boc, potrivit careia "in Constitutie, dreptul este consacrat, cuantumul nu" si propunerea aplicarii diferentiate a alocatiilor in functie de starea materiala a parintilor contravin vadit principiului nediscriminarii, asa cum acesta este formulat in Legea 272.
4. Referindu-se la conditionarea acordarii alocatiei de stat de participarea scolara a copiilor, Curtea Constitutionala a declarat (Decizia nr. 277 din 21 martie 2006) ca fiind neconstitutionale art. 1 alin. (2) si art. 5 alin (1), precizand ca „Aceasta consacrare a dreptului copiilor la ocrotire speciala, sub forma alocatiilor acordate de stat fara nici o discriminare, corespunde principiilor generale care stau la baza statului roman...”. Conform art. 147 din Constitutia Romaniei si art. 11 C alin. (3) din Legea nr. 47 din 1992 cu privire la organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, deciziile si hotararile Curtii Constitutionale sunt general obligatorii. Chiar daca aceste decizii au fost pronuntate doar pentru exceptia referitoare la participarea scolara a copiilor, in viitor, initiativa Guvernului de a elimina alocatiile pentru copiii din familiile cu venituri mari se va confrunta cu aceeasi declarare de neconstitutionalitate, motivatiile Curtii aplicandu-se in mod similar.


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri