Garbo.ro: De ce sa invete un copil sa inoate inainte de a merge? Are inotul timpuriu vreun avantaj fata de cel tardiv?
Georgeta Sultana: Educatia acvatica este singura activitate motrica care poate fi practicata de un copil la cateva luni de viata, singura modalitatea de socializare. Avantajul pastrarii reflexelor primare, exersarea si dezvoltarea lor, ne conduce la o evolutie psihomotorie armonioasa si precoce. Tocmai de aceea, ca un copil sa se formeze in plan psihic, trebuie mai intai sa-si insuseasca siguranta si confort fizic, realizandu-si astfel o concentrare a atentiei pe propriul corp.
Pe de alta parte, copilului i se scurteaza considerabil acea perioada de egocentrism perceptiv si motric. Datorita dezvoltarii musculaturii si a maririi mobilitatii articulatiilor care sustin in conditii optime sistemul osos. Astfel, el isi construieste mai devreme un spatiu, un timp, un univers in care initierea actiunii si aparitia efectelor isi contureaza un inteles.
Cum reusesc instructorii de la Clubul Micii Campioni sa creeze o legatura emotionala de incredere cu micutii atunci cand acestia sunt in apa? Cum gestioneaza situatiile in care micutilor le este frica de apa?
Apa reprezinta o sursa de exprimare a potentialitatilor, iar educatia acvatica este o activitate ce garanteaza drepturile copiilor in apa, respectul pentru propriul ritm de dezvoltare, pentru nevoile, pentru starea de bine a acestora. Mediul acvatic are un efect relaxant pentru cei mici, stimuland curiozitatea si canalizandu-le energia, permitandu-le sa culeaga neincetat informatii.
Tentativele de a stapani acest mediu il ajuta sa descopere, sa actioneze asupra mediului, dar sa si primeasca actiunea acestuia asupra propriului corp, conducandu-l spre cunoasterea de sine. Incurajarile sunt cele mai indicate pentru obtinerea unor rezultate durabile; copilul are nevoie de aprobare verbala, precum si de semnalele nonverbale-de zambet, aplauze; astfel de conduite vor intari miscarile dobandite de copil.
Apa prilejuieste o crestere emotionala, infruntarea unor temeri, acceptarea si depasirea lor, si in final o mai mare bogatie in repertoriul afectiv al persoanei.
Temerile in apa pot fi de sufocare (teama de adancime), de cadere (ex. teama de pierdere a sprijinului plantar, de a introduce capul in apa), de esec, de necunoscut etc. Dupa identificarea temerii, instructorul de educatie acvatica impreuna cu parintele vor gasi cel mai bun mod de interventie prin construirea unui cuib de siguranta pentru cel mic, astfel: respectand ritmul de adaptare si personalitatea acestuia; cu multa rabdare, propunandu-i foarte multe situatii ludice; lasandu-i timp pentru acceptarea fiecarui exercitiu; oferandu-i sprijin permananent prin materialele ajutatoare si prin intinderea mainilor deschise, la suprafata apei, cu palmele spre cer.
Copilul este ghidat si incurajat, toata activitatea i se propune sub forma jocului, acestuia nu i se impune nimic.. Prin joc, copilul va invata miscarile, prin joc va imita ce vede la alti copii sau la parinte/animator, prin joc se creeaza atmosfera de destindere, de incredere si siguranta de care are nevoie; in joc copilul poate sa greseasca si sa o ia de la capat, pana cand isi insuseste corect sarcina respectiva.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară