Educatia copiilor si influentele mass-media Virgiliu Gheorghe - Despre educatia copilului in era televizorului si a calculatorului!

Idei din conferinta: " Traim intr-o societate in care suntem invadati de tehnologie si intr-un timp foarte scurt ne-am obisnuit cu aceasta; sesizam doar ca ne doare capul, suntem mai nervosi, nu mai avem timp de nimic, copiii nu mai stiu ce este ascultarea, nu mai au pace, liniste.

Televizorul, internetul schimba interactiunea dintre oameni, schimba perceptiile asupra lumii. In trecut, familia, comunitatea, Biserica erau factorii formatori ai conceptiei omului despre lume; astazi, aceasta imagine este formata, inainte de toate, de televizor (mass-media).

Omul se realizeaza in temeiul comunicarii: nu comunicam, nu iubim, ne simtim nefericiti, de aceea azi a crescut atat de mult rata depresiei.

Toti copiii discuta pe internet (facebook), dar peste 50% din comunicare se bazeaza pe limbajul non-verbal, al trupului si doar 10-15% din comunicare se bazeaza pe cuvinte. De aceea, comunicarea pe internet este o comunicare incompleta, frustranta, care te arunca spre un mai mare consum, pentru ca nu aduce satisfactie. Cu cat comunici mai mult pe internet, cu atat esti mai golit launtric si mai insetat de comunicare.

La televizor copiii se uita din primii ani de viata. Media in Romania, este de 4 ore/zi (in ce priveste internetul, poate fi mai mare). Ce se intampla cu creierul unui copil care se uita la televizor?

La nivelul creierului se instaleaza undele alpha, atunci cand copilul priveste la televizor. Aceasta activitate a creierului (cu unde alpha) se regaseste in starile hipnotice, de reverie, in cazul consumului de droguri, al somnolentei.

Undele alpha nu caracterizeaza procesele de gandire, de analiza critica, ci procesele de relaxare, gandire pasiva. Creierul unui copil "crescut" la televizor "se invata" inactiv si cere inactivitate (unde alpha), pe care o regaseste in distractie, filme, muzica, erotism. De altfel, cei care conduc astazi lumea, nu au nevoie de oameni care sa gandeasca si sa-si puna probleme.

Un alt efect este scaderea activitatii emisferei stangi si chiar scaderea dezvoltarii ei. Emisfera stanga este responsabila de gandirea matematica, logica, de lecturare. Copiii care petrec multe ore la televizor vor gasi invatatul si cititul dificile, pentru ca le scade capacitatea neuronala de a invata si de a citi.

Un alt fenomen descoperit de cercetatori, este faptul ca emisferele cerebrale, care sunt interconectate prin corpul calos, nu comunica, atunci cand copilul priveste la televizor, deoarece activitatea neuronala este inactivata la nivelul corpului calos. Astfel copilul ajunge sa fie " greu de cap", sa inteleaga greu.

Deasemenea, cortexul prefrontal, responsabil de atentie, initiativa, concentrare, planificare, organizare, controlul emotiilor, comportamentelor si instinctelor este afectat in momentul in care copilul obisnuieste sa priveasca la televizor. Urmarile sunt: deficitul de atentie, scaderea motivatiei (de a invata), scaderea controlului comportamentului (agitatie, hiperactivitate, nervozitate) si instinctelor: bulimia, erotismul.

Copilul invata mai bine prin imitatie decat pe cale rationala, de aceea va fi mai inclinat sa face ce vede la televizor, decat ceea ce i se spune in familie sau la scoala.

Cercetarile au aratat ca a scazut rata performantelor scolare la baieti, in comparatie cu fetele, dar si ca exista o legatura intre aceasta scadere si consumul crescut de jocuri pe calculator si pornografie, in cazul baietilor, in comparatie cu fetele.

Mass-media (televizor, internet) nu a crutat nici fetele, promovand modelul feminin hipersexualizat, astfel incat fetitele sunt incurajate sa-si vada trupul ca pe un obiect sexual. Asa se explica rata crescuta a depresiilor, problemelor de alimentatie, anxietatii si scaderea interesului pentru scoala ( in paralel cu cresterea interesului pentru imagine), in cazul fetitelor.

 Despre educatia copilului in era televizorului si a calculatorului ( II )

Foto fr si main: By sakkmesterke /Shutterstock