1. Recompensele


Recompensele cresc frecventa comportamentului
Este foarte important ca aceste recompense sa aiba un caracter personal - adica sa recompensam cu ceea ce iubeste copilul


1.1. Ce inseamna caracter personal?


* Lucruri materiale (masinute, haine)
* Ajutorul parintilor (de ex. in cazul lectiilor, activitatilor zilnice)
* Timpul petrecut cu copilul
* Vorbe bune, incurajatoare
* Atingeri, mangaieri
* Bani (ATENTIE! Trebuie sa existe in acest caz drepturi si obligatii reciproce. De exemplu, daca copilul primeste o nota peste 8, atunci ii dam 1 Ron, dar daca primeste o nota sub 8, el trebuie sa ne dea cate 1 Ron pentru fiecare nota proasta. Dar sa avem grija! - intotdeauna sa luam in considerare capacitatile, aptitudinile copilului. De exemplu daca nu este capabil sa primeasca o nota de 8 la o anumita materie, sa nu recompensam numai notele peste 8, ci nota pe care copilul poate sa atinga cu putin efort. Daca a adunat banii de buzunar pentru ceva, sa discutam impreuna ce o sa ia cu banii respectivi, sa-i spunem parerea noastra, dar sa-l lasam sa se decida singur. Sa avem grija sa nu cumpere ceva care sa nu-i distruga sanatatea (alcool, tigari, droguri))


1.2. Beneficii


* Pe termen lung este mai eficienta recompensa decat pedeapsa
* Are efect mai bun asupra dezvoltarii personalitatii copilului


1.3. Cum sa recompensam eficient?


* Sa utilizam recompensa imediat dupa comportamentul adecvat
* Sa-i spunem copilului de ce a fost recompensat
* Sa utilizam recompensele consecvent
* Recompensa sa aiba caracter personal (vezi partea de mai sus)
* Daca copilul recurge sistematic la comportamentul adecvat, sa nu-l mai recompensam sau sa utilizam numai rar recompensarea
* Volumul si valoarea recompensei sa nu fie prea mare (de ex. sa nu-i dam 100 Ron pentru o medie scolara buna, ci copilul sa simta ca trebuie sa se lupte pentru recompensa primita)
* Sa nu recompensam o activitate la care copilul participa cu placere

 

2. Pedepsele


* Pedepsele scad frecventa unui comportament