Sarcina este o perioada aparte in viata fiecarei femei, iar de felul in care mama intelege sa acorde importanta cuvenita acestor saptamani va depinde in mare masura dezvoltarea normala fetala si ulterioara a nou nascutului. Viitoarea mama ar trebui sa fie constienta in permanenta de existenta in aceasta „ecuatie” a doi parteneri, fiecare avand necesitati proprii.

Evident, starea de sarcina nu este sinonima cu o stare de suferinta prelungita, insa fragilitatea ei impune anumite modificari in conduita mamei recomandand un regim de viata mai sanatos in toate aspectele, benefic pentru amandoi (psiho-emotional, alimentar, fizic, etc.),pe scurt igiena sarcinii.

Cum sa se protejeze femeile insarcinate la serviciuSanatatea mentala reprezinta o conditie de baza. Cu totii stim ca sarcina aduce o multitudine de schimbari hormonale intr-un sistem nervos deja solicitat prin constientizarea implicatiilor sociale, financiare si raspunderilor care deriva din acceptarea unei sarcini, asa incat o viata incarcata de stress, cu surmenaj fizic si psihic suplimentar este de evitat.

Cele mai multe gravide au o sarcina care nu pune mari probleme, permitandu-le sa lucreze pana aproape de ziua nasterii. Prezenta unor factori de risc (sarcina gemelara, incompenta colului, avorturi spontane in antecedente, tonusul uterin crescut, ortostatismul prelungit) recomanda dupa caz schimbarea tipului de activitate la locul de munca, un program de lucru redus, zile libere pentru odihna sau intrarea in concediu maternal in ultimele saptamani de sarcina.

In afara acestor conditii, este recomandat un regim de lucru cvasi normal cu pauze regulate (dar nu de tigara sau cafea!!!), cu evitarea orelor suplimentare, cu un regim termic confortabil (ferit de umezeala, caldura sau frig excesive), cu evitarea factorilor nocivi (praf, alergeni, metale grele, solventi), vestimentatie adecvata (incaltaminte cu tocuri joase, hainele suficient de largi pentru a permite o buna circulatie si oxigenare) si nutritie echilibrata. Regimul alimentar nu trebuie sa difere de cel din afara sarcinii, conceptul potrivit caruia gravida trebuie sa manance pentru doi fiind desuet.

Alimentatia trebuie sa fie echilibrata, bogata in special in proteine, glucide si fibre pentru a evita constipatia. Aportul hidric recomandat este de 2 litri pe zi, evitand bauturile cu excitanti nervosi de tipul cafelei sau a energizantelor. In pauze, este recomandata mobilizarea (daca locul de munca este la un birou, cu mici exerciti de stretching pentru a revigora circulatia si a intari tonusul muscular) sau repausul in cazul in care munca presupune ortostatism.

Atat acasa cat si la serviciu este benefica o atmosfera relaxata, calma, care sa insufle incredere. Femeia gravida trebuie sa stie ca poate conta pe ajutorul familiei sau al colegilor si ca il poate cere oricand.


Dr.Marius Romila – medic specialist obstretica-ginecologie
Spitalul de Obstetrica si Ginecologie Regina Maria

Sursa: Comunicat de presa


Vizionare placuta

Aboneaza-te la Garbo sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Cum sa se protejeze femeile insarcinate la serviciu.