• Să utilizăm recompensa imediat după comportamentul adecvat
• Să-i spunem copilului de ce a fost recompensat
• Să utilizăm recompensele consecvent
• Recompensa să aibă caracter personal (vezi partea de mai sus)
• Dacă copilul recurge sistematic la comportamentul adecvat, să nu-l mai recompensăm sau să utilizăm numai rar recompensarea
• Volumul şi valoarea recompensei să nu fie prea mare (de ex. să nu-i dăm 100 Ron pentru o medie şcolară bună, ci copilul să simtă că trebuie să se lupte pentru recompensa primită)
• Să nu recompensăm o activitate la care copilul participă cu plăcere
2. Pedepsele
• Pedepsele scad frecvenţa unui comportament
• Dezavantajul este că nu conduce la apariţia unui comportament alternativ; adică copilul află numai ce nu trebuie făcut; de aceea concomitent cu pedeapsa trebuie să-i spunem care este comportamentul adecvat
2.1. Cerinţe legate de pedepse
• Să nu fie prea severă
• Să fie o formă acceptată social
• Să nu pedepsim cu privarea sportului sau cu interzicerea activităţii favorite
2.2. Cum să folosim eficient pedepsele?
• S-o aplicăm imediat după comportament
• Să aibă caracter personal (vezi mai sus)
• Să fim liniştiţi şi temperaţi când o utilizăm (şi nu agresivi)
• Să nu critizăm sau să atacăm copilul, personalitatea lui (“tu eşti atât de rău, n-o să devii niciodată un om bun”), ci să ne concentrăm asupra comportamentului lui (“când ai bătut copilaşului te-ai comportat urât, nu-mi place deloc dacă te comporţi aşa”)
• Întotdeauna să avertizăm copilul înaintea aplicării pedepsei – să nu-l pedepsim într-un mod neaşteptat, copilul să ştie la ce trebuie să se aştepte dacă se comportă inadecvat
Sarcina în adolescență – riscuri și recomandări
Ce vrea Bolojan să schimbe la companiile de stat: măsurile propuse
România obține patru medalii la Olimpiada Europeană de Informatică pentru Fete 2025!
2 copii români au obținut, în premieră, locul 1 la Olimpiada Mondială de Abac WAMAS!