Dupa primul an de viata alimentatia copilului poate fi diversificata si chiar se poate renunta la laptele matern, insa medicii indica sa prelungiti alaptarea, chiar daca ati inceput diversificarea alimentatiei copilului.

Rata lipidica

Lipidele sunt deosebit de importante, ele intrand in alcatuirea tuturor membranelor celulelor organismului. Practic nu exista celula fara membrana “confectionata” din grasimi, iar copilul este in plina crestere cand numarul celulelor din corpul lui creste considerabil, asadar nevoia de grasimi este net mai mare comparativ cu cea a adultului. Grasimile sanatoase din alimentatie contin atat aminoacizi importanti pentru organism, cat si acizi grasi omega 3 si omega 6, dar si alte grasimi utile precum lecitina. Astfel grasimile devin foarte importante in dezvoltarea sistemului nervos al copilului. Sursele de grasimi recomandate sunt: laptele, branzeturile, carnea de peste, ulei de masline nepreparat termic, vegetale precum seminte, alune, nuci, fructe ca mango, nuca de cocos etc.

Glucidele

Acestea trebuie sa provina in special din fructe, iar regula celor cinci fructe pe zi (cat mai variate posibil) este valabila si in cazul copiilor. De asemenea glucide de foarte buna calitate, alaturi de o cantitate importanta de fibre se gasesc in painea integrala si in cereale. Oferiti copilului la fiecare masa doua felii de paine, iar dimineata la micul dejun cateva linguri de cereale cu lapte, alaturi de branza si alte alimente sunt indicate.

Mineralele si vitaminele

Acestea sunt procurate din legume si fructe, iar fierul din carne, ficat. Vitamina D este obtinuta atat din aportul de legume, cat mai ales prin expunerea (sanatoasa) la soare. Intrebati medicul pediatru despre expunerea la soare a copilului. Asadar, alaturi de cele cinci fructe copilul ar trebui sa manance si cinci legume pe zi.

Ce facem cu dulciurile?

Dulciuri complexe precum si mancarurile fast-food trebuie reduse, protejand in felul acesta si aparatul dentar al copilului (alaturi de cele doua spalari pe dinti obligatorii pe zi de care va trebui sa tii cont). Asadar produsele de patiserie, prajiturile, buscuitii, ciocolata (mai putin aceasta, avand efecte benefice asupra sanatatii daca nu se consuma excesiv) trebuie reduse cat mai mult posibil. Pacaliti copilul cu o mica salata de fructe cu o glazura de ciocolata pe deasupra, e mult mai sanatoasa, ori cu o tarta cu fructe de padure!

Hidratarea

Copilului trebuie sa i se dea multe lichide, dar nu in timpul mesei pentru ca dilueaza sucurile gastrice. Doi litri de lichide pe zi sunt suficienti. Lichidele pot fi reprezentate de: apa, sucuri naturale facute in casa, ceaiuri, lapte de san sau lactate din comert. Nu este indicat sa ii oferiti copilului produse degresate.

Un articol de Iulia Dibu


Vizionare placuta

Aboneaza-te la Garbo sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Alimentatia sanatoasa a copilului tau (1-3 ani).