"Mintea are nevoie să fie antrenată și stimulată în permanență pentru a se dezvolta. Neuroștiința demonstrează că exercițiile cu numere sporesc inteligența și capacitatea de procesare a informațiilor de către creier", explică psihologul Marius Zamfir, fondatorul Bright Kids Academy.

Te invităm să parcurgi acest interviu pentru a înțelege știința din spatele unor exerciții și modele de educație alternativă pentru copii și cum acestea stimulează neuroplasticitatea creierului unui copil aflat în dezvoltare. Specialistul Marius Zamfir se va afla alături de noi și în cadrul evenimentului Smart Parenting: Educație prin joc și joacă pentru a vorbi despre psihologia educației și programele Bright Kids Academy.

Interviu cu psih. Marius Zamfir: Află beneficiile educației alternative pentru dezvoltarea creativității și imaginației copiilor

Garbo.ro: Sunteti ”parintele” cursurilor Bright Kids. Ce sunt, de fapt, programele Bright Kids si pe ce sunt fondate acestea?

Marius Zamfir: Cursurile pentru Copii Bright cuprind module de educație alternativă, care au la bază tehnica ”Sorobanului”, un abac folosit cu succes în învățământul din Japonia, China, India și chiar Rusia. Mulți se întreabă, probabil, de ce este nevoie de Soroban în societatea actuală, unde există dispozitive de calcul performante și gadgeturi care permit efectuarea rapidă a oricăror calcule matematice. Mintea are nevoie să fie antrenată și stimulată în permanență pentru a se dezvolta.

Marius Zamfir, Smart Parenting

Neuroștiința demonstrează că exercițiile cu numere sporesc inteligența și capacitatea de procesare a informațiilor de către creier. Cu ajutorul tehnicii Soroban se realizează toate operațiile matematice, inclusiv extragerea rădăcinii pătrate și cubice sau aflarea celui mai mare divizor comun a două numere. Astfel, copiii își dezvoltă abilitatea de a face calcule matematice mai rapid decât un calculator. Și asta nu este tot. Aritmetica Mentală pe baza Sorobanului permite dezvoltarea memoriei, desăvârșită prin modulul de Inteligență a Memoriei, dar și o lecturare mult mai rapidă, grație modulului de fotocitire.

Jocurile educative încurajează copiii să-și dezvolte anumite funcţii neuropsihologice, care îi vor ajuta să fie mai funcţionali în viaţă. –  Marius Zamfir, psiholog.

Garbo.ro: Care sunt beneficiile acestor programe?

Psih. Marius Zamfir: Cele 3 module din cadrul programelor Bright Kids - Aritmetica Mentală, Inteligența Memoriei și Fotocitirea - pregătesc copiii pentru viață, stimulându-le ambele emisfere cerebrale, în vreme ce învățământul românesc actual pune accent preponderent pe emisfera cerebrală stângă, responsabilă cu rațiunea. Îmi place să spun că prin cursurile Bright învățăm copiii să învețe, să-și redescopere potențialul creativ și chiar să performeze (prin aceste module cei mici ajung să facă teme complexe, de 2 ore, în doar 20 minute). Tehnica Soroban foloseste foarte mult partea vizuală. Copiii ajung să-și imagineze cum arată cifrele reprezentate. Ei își vor imagina cum arată piesele pe aparat. Dacă reușesc să memoreze prin minimum 3 căi senzoriale, probabilitatea de a uita informațiile este aproape spre zero.

Garbo.ro: Care este rolul jocurilor educative in dezvoltarea sociala, emotionala si intelectuala a copiilor?

Psih. Marius Zamfir: Jocurile educative încurajează copiii să-și dezvolte anumite funcţii neuropsihologice, care îi vor ajuta să fie mai funcţionali în viaţă. Micii cursanți își dezvoltă ambele emisfere cerebrale, ajungând să aibă chiar sclipiri de geniu, deoarece vor face operații matematice complexe extrem de rapid și fără calculator. Mai mult, ei vor avea o viteză mai mare de analiză, de procesare și de memorare, ceea ce îi va face să aibă o mai mare încredere în ei și, implicit, să se dezvolte social mult mai rapid. Învățarea fără stres îi ajută pe cei mici să se dezvolte optim și din punct de vedere emoțional, fără frica de eșec sau teama de profesori, regasită astăzi în învățământul actual.

Garbo.ro: Cat de importante sunt, pe rand, imaginația, creativitatea și libertatea de exprimare a acestora în dezvoltarea emoțională, intelectuală și socială a copiilor?

Psih. Marius Zamfir: Imaginația este unul dintre factorii esentiali care fac diferența între un copil autizat și unul funcțional. Spre exemplu, copiii care suferă de autism virtual nu au joc simbolic, deci nu au dezvoltat jocul de roluri, bazat pe imaginație și creativitate. Cursul de Inteligența Memoriei, care vine în completarea celui de Aritmetică Mentală, dezvoltă elementul-cheie al funcționalității unei persoane. Inteligența Memoriei se bazează pe sinestezie, adica pe memorare prin folosirea cât mai multor simțuri (văz, auz, miros, gust, simţul tactil etc).  Sinestezia este interconectată cu imaginaţia și cu viteza de procesare a informaţiei, toate acestea ajutând copiii să rețină mult mai multă informație și mult mai rapid.

Imaginația, creativitatea, libertatea de exprimare, toate aceste valori sunt maximizate de către cursurile Bright și îi ajută pe cei mici să aibă o dezvoltare optimă în grupurile sociale din care fac parte. Adesea, aceștia se impun ca lideri, deoarece au o mare încredere în forțele proprii și au o stimă de sine ridicată.

Garbo.ro: Cum alegem jocurile educative pentru copii?

Psih. Marius Zamfir: Jocurile îi pregătesc pe copii pentru intrarea în colectivitate prin exersarea memoriei, atenției și creativității. Ca să își dezvolte gândirea logică, emoția, dar și capacitatea de ascultare, copiilor li se pot oferi jocuri bazate pe imagini, sunete sau cuvinte, precum sunt puzzle-urile. De evitat sunt jocurile statice, repetitive, care nu fac decât să îi alieneze pe cei mici și să îi transforme în copii retrași, introvertiți și temători.

Cel mai sănătos rămâne timpul petrecut în aer liber alături de familie, cel puțin pentru primii ani de viață. - Marius Zamfir, psiholog.

Garbo.ro Cat si cum ne putem folosi de tehnologie in procesul de educare a copiilor prin intermediul jocurilor?

Psih Marius Zamfir: În zilele noastre, tehnologia poate fi foarte nocivă în calea dezvoltării copiilor, putând produce autism virtual. Vizionarea excesivă a ecranelor digitale (telefon, tabletă, televizor) poate conduce la declanșarea acestui fenomen, care impactează semnificativ cu funcționalitatea celor mici. Academia Americană de Pediatrie a reliefat 49 studii efectuate, în baza cărora au stabilit că intre 0 si 1, 5 ani copiii nu ar trebui expusi deloc mediilor virtuale. Intre 1, 5 si 2 ani, copiii pot viziona ecrane maximum 30 minute si doar sub supravegherea unui adult. Intre 2-6 ani, copiii pot urmari medii digitale circa 1 ora pe zi, sub controlul adulților. Intre 6-12 ani, cei mici pot interacționa cu ecranele maximum 2 ore/zi. Insa, din păcate, timpul alocat astazi ecranelor digitale de catre cei mici este mult mai mare.

Orice timp petrecut in fata ecranelor înseamnă, de fapt, un timp în care copiii nu mai interacționează normal cu mediul înconjurător și cu oamenii și nu se mai dezvoltă optim din punct de vedere neurologic.

Cel mai sănătos rămâne timpul petrecut în aer liber alături de familie, cel puțin pentru primii ani de viață.

Îți recomandăm și: Marius Zamfir, psiholog clinician: De ce să nu expunem copiii mici la mediul virtual. Înțelege pericolul autismului virtual!

Garbo.ro: Unde incepe si unde se termina rolul tehnologiei in procesul de invatare si dezvoltare?

Psih Marius Zamfir: Tehnologia trebuie să fie întotdeauna limitată în viața copiilor și accesată doar sub supravegherea unui adult responsabil. Cei mici trebuie să pună accent mai mult pe conectivitatea umană și mai puțin pe cea digitală. În caz contrar, pot apărea cazuri precum:

  • Afecțiuni ale dezvoltării creierului.
  • Depresie, anxietăți, tulburări alimentare și izolare socială
  • Probleme de relaționare cu ceilalți
  • Comportament violent, furie și lipsa empatie față de cei din jur.

Atunci când este folosită ca suport pentru învățare (precum un ebook kindle, de exemplu), tehnologia poate ajuta, însă obligatoriu sub îndrumarea unui adult, care să monitorizeze consumul de tehnologie și să explice copilului fiecare acțiune digitală în termeni reali și umani.

Garbo.ro: De la ce varsta putem introduce in vietile copiilor jocurile si jucariile educative?

Psih. Marius Zamfir: Dacă nu ştim ce jucării să luăm micilor membri ai familiei, iată câteva sugestii: bebeluşilor le putem lua obiecte menite a-i ajuta să aibă un somn liniştit sau o baie plăcută, iar copiilor între 1-3 ani le putem dărui jucării care să le dezvolte imaginaţia, creativitatea şi dexteritatea. (puzzle-uri, cărti de colorat, etc).

Cei mai mari de 3 ani pot primi cadouri care să îi îndemne să facă mişcare şi să îşi dezvolte limbajul şi veleităţile artistice.

Metodele ludice de învățare, precum Cursurile Bright Kids, pot fi accesate de la vârsta de 6 ani. Programele dezvoltate si implementate au ca scop dezvoltarea optimă a creierului (a ambelor emisfere cerebrale) și, implicit, îmbunătățirea memoriei, a atenției, a creativității și a sănătății emoționale.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.


Vizionare placuta

Aboneaza-te la Garbo sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Smart Parenting cu Psihologul Marius Zamfir: Ce jocuri contribuie la dezvoltarea inteligenței copiilor?.