5 luni - Copilul, asezat in decubit dorsal sau sprijinit, intinde ambele maini spre jucaria care i se ofera si o apuca numai daca s-a apropiat de mana lui (la 2-3 cm) sau a venit in contact cu mana.
6 luni - Adultul ofera o jucarie. Copilul intinde mainile, o apuca voluntar, cu siguranta in miscari, folosind policele. Se prezinta copilului un biberon si o jucarie. Copilul diferentiaza cele doua obiecte: duce biberonul la gura, scutura jucaria.
11 luni – Se ofera copilului o jucarie pe care acesta o ia in mana. Daca adultul ii cere sa o lase din mana, copilul intelege si executa. Daca i se spune “bravo!”, copilul bate din palme. Stie sa faca “pa” la comanda.
12 luni – Se asaza un grup de jucarii in fata copilului, dintre care acesta alege o jucarie. Copilul stie sa foloseasca in mod diferentiat cateva jucarii (stie sa sune clopotelul, sa bata toba etc)
15 luni – Se asaza pe masa din fata copilului planseta cu figuri geometrice. I se cere copilului sa plaseze rondela in spatiul corespunzator din planseta. Adultul construieste un turn din doua cuburi cu latura de 2,5 cm in fata copilului, caruia ii cere sa construiasca si el un turn dupa model. Adultul ascunde o bila intr-o cutiuta de plastic, de fata cu copilul. I se ofera copilului cutia, acesta o deschide si cauta bila.
18 luni – Se asaza pe masa din fata copilului mai multe obiecte familiare (o papusa, o cana, o lingurita). I se cere copilului sa arate cu mana unul dintre obiectele prezentate (“care este papusa?”). Se prezinta copilului un set de zece poze cu animale sau obiecte familiare. Adultul intreaba: unde este pisica? Unde este marul? Copilul alege pozele indicate, asezandu-le in fata lui.
Foto: Shutterstock.com
Sarcina în adolescență – riscuri și recomandări
Ce vrea Bolojan să schimbe la companiile de stat: măsurile propuse
România obține patru medalii la Olimpiada Europeană de Informatică pentru Fete 2025!
2 copii români au obținut, în premieră, locul 1 la Olimpiada Mondială de Abac WAMAS!